The State Security Department has showed to the Parliamentary National Security and Defence Committee the schemes by which money for propaganda comes from Moscow to Lithuania.
© RIA/Scanpix

On Tuesday, the Radio and Television Commission obligated all state cable television stations to raise their taxes on the broadcasting of RTR Planeta. This was the second time this year that the television channel has received sanctions.

In the meantime, Baltijas Mediju Alianse, a media holding registered in Latvia, has announced that, beginning in 2016, it will no longer broadcast Pervyj Baltiskij Kanal, a news programme meant for Lithuanian Russian speakers. The holding's management claims that the Lithuanian government's media policy has very little to do with European values.

The head of the Parliamentary National Security and Defence Committee, Artūras Paulauskas, has revealed that the entire Russian propaganda mechanism and its main financial flows are operated by Dmitry Kiselyov, the head of Rossiya Segodnya. Paulauskas said that “he is the leader who is managing the money, and the mechanism is far more complicated: it goes through offshore companies that are active abroad, through local companies and eventually through money withdrawals.”

The Sputnik media network, headed by Kiselyov, seeks to expand to 30 countries, including the Baltic states, where it plans to establish websites, television channels and radio stations. In July, it was revealed that Sputnik was already working in the Baltic states without official authorisation: in October of last year, the Baltnews online media instrument was created in Estonia, Latvia and Lithuania, financed by the Excliusive Media Holding B.V. registered in the Netherlands.

In Lithuania, Anatolij Ivanov, a former editor-in-chief of the Litovskij Kurjer, is responsible for Baltnews. Ivanov is a third-rank captain and a Russian citizen with a Lithuanian permanent residence permit. Ivanov has established a so-called young journalists' and political scientists' school where he has been preparing Lithuanian school children for studying in Russia.

Rossija Segodnia, headed by Kiselyov, is not the only source through which money from Moscow flows into Lithuania to buy media working in Lithuania. Last year, a special fund for Russian media abroad was created in Russia, and the Rossotrudnichestvo fund is also generous to media faithful to Moscow.

Foreigners stand trial for drug production in Latvia, sale in Lithuania

A Vilnius court on Friday started hearing a case of several oreigners who produced drugs in Latvia...

Pennsylvania Guard to help army to develop division-level HQ

Representatives of the Lithuanian Land Force and the 28th Infantry Division (28ID) of the...

New political group formed in parliament

The formation of a new political group in the Lithuanian parliament was on Wednesday announced...

Chief of Public Procurement Office asks to be dismissed

Diana Vilyte , the head of Lithuania's Public Procurement Office , has handed in her request to be...

Appeal court opens case of two former troops convicted for spying for Russia

The Court of Appeal of Lithuania on Wednesday started hearing the case of two former troops found...