Lithuania's State Security Department stated on Monday that the media of the Respublikos Leidiniai (Respublika Publications) and balsas.lt group, as well as the organisation founded by Rolandas Paulauskas disseminated anti-Western opinions, which "often echoed the ideas propagated by Moscow".
State Security Department
© DELFI / Tomas Vinickas

"Please note that the critical opinions of Lithuania's foreign policies and political administration published by the media of the Respublikos Leidiniai and balsas.lt groups often echoed the ideas propagated by Moscow," the department said in a report.

According to the document, "the media aimed to question the Lithuanian membership in the European Union (EU), NATO and other Euro-Atlantic organizations, consistently formed an opinion that our country's membership in the organizations implied political and financial harm".

The department said that "anti-Western and pro-Russian ideas were actively disseminated by the organization Mūsų Gretos of signatory Rolandas Paulauskas. In 2014, it launched live broadcasts of the show Naktigonė Kitaip on Youtube, publishing its documentaries and other coverage on sauksmas.lt website."

Diana Veleckienė, director of Respublikos Leidiniai, said that the report did not provide any concrete examples and reflected "the biased opinion of the person behind the report, which should also be respected".

"A democratic society cannot discard a critical discussion, doubts or questions, as it would no longer be a democratic society then. This would be a direct path to dictatorship. The mission of the media is to protect citizens from the government's unfair, loss-making and simply silly decisions and intentions, particularly, if the decisions are made in a narrow circle and are imposed upon all citizens," Veleckienė said in comment of the report.

Paulauskas, signatory of the 1991 Independence Act, said he was astonished to be listed in the report, maintaining he was a "pro-Lithuanian" who actively speaks about the problems Western Europe is faced with.

According to data provided by the State Center of Registers, the sole shareholder of Balsas.lt is the company Balsas.lt Leidiniai (Balsas.lt Publications), and the company's only shareholder since April of 2013 is London-based Paul Leonard Steyne. Bankruptcy proceedings were started against both companies last year.

BNS
Leave a comment
or for anonymous commenting click here
By posting, you agree to terms
Read comments Read comments

Bad news from the courtroom for V. Gapšys

On Tuesday, the Lithuanian Court of Appeals rejected Vytautas Gapšys defence attorney’s...

Agrokoncernas responds to LRT investigation

In response to LRT information on the situation over “ Farmer ” leader Ramūnas Karbauskis ‘...

Three schools – one director: education institution head shortage due to low wages and high requirements

It is not only the number of students that is declining in schools. For a time now, there has also...

Punishments for minor felonies to be lessened: community service could apply

It has been proposed that lesser punishments such as house arrest or community service would be set...

Former Lithuanian post heads potentially wasted 3.7 million euro, STT initiates investigation

The Special Investigation Service (STT) has initiated a pre-trial investigation on suspect...