The Radio and Television Commission of Lithuania (RTCL) decided on Wednesday to demand that two Russian TV channels acknowledge that several of their programs spread biased information. Otherwise, the Lithuanian TV and radio watchdog will initiate a complete ban on broadcasting of the two Russian channels in Lithuania.
© RIA/Scanpix

The RTCL's decision comes after the Russian-language RTR Planeta aired the program "Saturday News" on Nov. 15 and the NTV Mir Lithuania aired the program "Today" on 23 November. Both programs violated journalists' ethics. The RTR Planeta program reported about Russian President Vladimir Putin's visit to Australia, and the NTV Mir Lithuania's program reported about the ongoing situation in Ukraine.

"If negotiations with the TV channels do not take place and violations continue (…), then we'll go through all procedures and we'll be able to act in a more free way," RTCL chairman Edmundas Vaitekūnas told BNS, asked when the RTCL would make the final decision on halting broadcasting of the two channels.

In his words, if the RTCL's negotiations with the TV channels fail, and the European Commission is notified about the violations, the RTCL will be able to make the final decision without court sanctions.

The RTCL believes the mentioned programs failed to comply with the impartiality principles of journalists' work, were based on non-factual information, consciously created a biased context and evaluations and also spread propaganda.

Presenting the position of Lithuanian Journalist Ethics Inspector Zita Zamžickienė, her adviser Deividas Velkas told the RTCL meeting that in the RTR Planeta and NTV Mir Lithuania programs, Ukraine's legitimate government is described in a negative and diminishing manner. In and in terms of the ongoing events in Ukraine, it is constantly stressed that "Ukrainian armed forces and not separatists" are using guns against Ukrainian people. Meanwhile, any context favorable for Russia is beyond criticism.

According to RTCL chairman Vaitekūnas, while imitating the banning procedures due to repeated violations, the RTCL will also notify the European Commission and hold parallel talks with the two Russian channels.

"We would want them to acknowledge that their information was biased, and to issue a public apology," Vaitekūnas said, adding that if talks with the TV channels failed, their broadcasting would be banned for up to a year.

BNS
Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo neleidžiama.

Hotel in Vilnius succeeded in prestigious Surface Travel Awards

The 17th-century mansion-turned-hotel located in Vilnius Old Town was named the winner in the large...

Actors and director get fines for 'church show'

Three actors and a director have been fined in Lithuania for disturbing a religious service at a...

Head of Holocaust memorial would like info to be available in Lithuanian as well

Avner Shalev, chairman of the Jerusalem-based Yad Vashem , the World Holocaust Remembrance Center,...

2020: The Year of Chiune Sugihara

Next year will mark the 80th anniversary of the Japanese diplomat’s noble work while residing in...

Czeslaw Milosz stairs unveiled in Krakow in 2nd such commemorative project after Vilnius

The Stairs of Czeslaw Milosz have been unveiled in Krakow to mark 15 years since the...