aA
The Radio and Television Commission of Lithuania (LRTK) and representatives of the Russian-language TV channel NTV Mir Lithuania disagree on the application of Lithuanian laws.
Lithuanian TV watchdog channel representatives disagree on law application
© youtube.com

Following a meeting on Monday, held to discuss NTV Mir Lithuania's violations of journalist ethics, LRTK chairman Edmundas Vaitekūnas said NTV Mir Lithuania representatives did not understand what the problem was but promised to resolve any future issues.

"We explained, showed some conclusions. And we got an impression that they don’t think the conclusions of our experts, our institutions and our commission are right. But they said they would pay attention in the future and make changes to those programs [that were deemed in violation of law]. I believe that if you don’t realize what the situation is about, then how can you remedy something?" Vaitekūnas told journalists after the meeting of representatives of the LRTK and Baltic Media Alliance Ltd, the owner of NTV Mir Lithuania.

Representing Baltic Media Alliance Ltd, Anton Blinov said there were disagreements with the commission on whether the UK-registered channel had to comply with Lithuanian laws.

"I think the main area where our opinions differ is that a British company broadcasting these channels in the territory of Lithuania is complying with British media laws which are part of EU media laws," Blinov said. "While dealing with some issues, the commission, for some reason, tends to base its position on Lithuanian laws. Our task is to find a bridge between these two positions, two legal interpretations while discussing the disputed programs. I think we will succeed. This meeting is only an introduction."

According to the LRTK, on 23 November NTV Mir Lithuania's program "Today" on Ukraine failed to comply with the impartiality principles of journalists' work, were based on non-factual information, consciously created a biased context and evaluations and also spread propaganda.

Baltic Media Alliance Ltd also owns another Russian-language TV channel, Ren TV Baltic. In the middle of January, Vilnius Regional Administrative Court suspended for three months the broadcasting in Lithuania of the channel's programs produced outside the EU.

BNS
Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo neleidžiama.
|Populiariausi straipsniai ir video

Famous Lithuanian poet Navakas dies

Famous Lithuanian poet Kestutis Navakas died on Sunday at the age of 55.

Another original copy of Feb 16, 1949 declaration found (1)

Staff members of the Lithuanian Special Archives have found another original copy of the Declaration...

Linguists: Lithuania needs to accept life with English language and change law (1)

Lithuania's Law on State Language needs to be amended and adapted to the existing reality, linguists...

February in Kaunas: theatre and dance

The January blues is over, and Kaunas is ready to rumble. Our cultural institutions are busy...

Zebriunas’ film “The Girl and the Echo” to be screened in France

Arūnas Žebriūnas ’ film The Girl and the Echo (1964) was acquired for distribution in France ....

Top news

Ex-Pentagon chief Mattis awarded by president

Lithuanian President Gitanas Nauseda awarded 34 Lithuanian and foreign nationals for their merits to...

Ukrainians coming to Lithuania to work should be better informed about working conditions

Ukrainians coming to Lithuania to work should be better informed about working conditions after...

Lithuania chose its song for ‘Eurovision’!

Lithuania’s 'Pabandom iš naujo!' has come to an end. After 3 heats, 2 semi-finals and Saturday’s...

Google presented Lithuanian initiative to world

The Internet giant Google has presented its video about Debunk EU during the Google News...

Famous Lithuanian poet Navakas dies

Famous Lithuanian poet Kestutis Navakas died on Sunday at the age of 55.

|Maža didelių žinių kaina